שרשרת אספקה

שרשרת אספקה

שרשרת אספקה אחראית

 

 מיקודמטרות אסטרטגיותהיבטיםאינדיקטורים
• אחריות בבחירת חומרי גלם
• מחויבות ספקים לקיימות
• הגדלת הרכש ממקורות ברי קיימא ב 15% עד סוף 2020 (2012 כשנת בסיס), עבור חומרי הגלם העיקריים של הקבוצה.• פרקטיקות רכשFP1,
FP2

 

ניהול סיכונים חברתיים וסביבתיים בשרשרת האספקה שלנו

קיום שרשרת אספקה אחראית הוא חשוב לעסקים שלנו ולמחזיקי העניין שלנו, משום שהדבר מאפשר לנו לשמור על רציפות עסקית ולצמצם סיכונים חברתיים וסביבתיים פוטנציאליים. בנוסף, בהיותנו מונעים על ידי אחריות, הדבר מסייע לנו לטפל בדאגה של מחזיקי העניין לזכויות אדם ולאחריות סביבתית. בעולם שקוף, הפעולות בהן אנו נוקטים לאורך שרשרת האספקה שלנו נבדקות בקפדנות על ידי מחזיקי העניין שלנו, כולל צרכנים אשר מצפים שנקיים סטנדרטים עסקיים אתיים ואחראיים. כמי שרוכשים רכיבים ממגוון ספקים בעולם כולו, עלינו להיות בטוחים שנוכל להרגיע את מחזיקי העניין שלנו, שאנחנו דבקים בסטנדרטים ברי קיימא.

 

מאסטרטגיה לפעולה

שרשרת האספקה הגלובלית שלנו מורכבת מכ-13,860 ספקים, אשר מספקים לנו סחורות ושירותים בערך כולל של 6.6 מיליארד ש"ח. אנחנו שואפים לקיים מערכות יחסים ארוכות טווח עם ספקים מרכזיים לתועלת שני הצדדים, ואנחנו מעריכים את מאמציהם לתמוך בעסקים שלנו. היכן שמתאפשר, אנחנו מתקשרים עם ספקים מקומיים, דבר שהוא הגיוני מבחינה כלכלית ומחזק את ההתפתחות הכלכלית המקומית תוך עידוד גיוון בשרשרת האספקה שלנו – מרכיב אסטרטגי בגישתנו לאחריות חברתית. ב-2013, 52% מהוצאות הרכש הכוללות שלנו הוצאו על סחורות ושירותים שנרכשו באופן מקומי.

תקציב הרכש שהוצא על ספקים מקומיים

.

מחויבות ספקים לקיימות

מעבר למשולש איכות – מחיר – שירות, אנחנו מצפים מהספקים שלנו לתמוך בערכים שלנו ולקיים את האמנה החברתית שלנו. האמנה, שפותחה ב-2011 עבור שטראוס ישראל, מבקשת מהספקים לאמץ את אותם סטנדרטים גבוהים של אחריות חברתית כפי שקבוצת שטראוס מאמצת. חתימה על האמנה החברתית שלנו היא תנאי להתקשרות עם כל ספק חדש. ב-2013, 44% מספקינו בארץ היו חתומים על האמנה, כולל כל הספקים החדשים עמם התקשרנו בשנים 2011-2013. בנוסף, ב-2013 עדכנו את אמנת הספקים על מנת לשקף מחויבות איתנה יותר מצד הספקים, כולל התחייבות לדווח על הפרות אתיות לממונה האתיקה בשטראוס או דרך הקו החם שלנו.

 

ב-2013 המשכנו ליישם את התכנית שלנו להערכת ספקים, אשר פותחה ב-2012. התהליך כולל הערכה מלאה של הפעילות של כל ספק וספק, כולל איכות, תמחור, יחס עלות-תועלת, לוגיסטיקה, שקיפות וחדשנות, ומתן משוב לספק תוך כדי עבודה משותפת לשיפור יעילות ואמינות שרשרת האספקה בתנאים המשתנים תדיר. במשך 2013 ביצענו הערכה ל- 40 ספקים.

.

רכש בר קיימא של רכיבים מרכזיים

 

קפה

שטראוס קפה בי.וי. הצטרפה לארגון C4 בשנת 2007 ובהמשך לכך, המיזם המשותף שלנו בברזיל, Três Corações, הצטרף ב-2010. מאז תחילת חברתנו בארגון, שטראוס קפה רכשה 17,000 טון קפה מאושר על ידי C4. ב-2013, קפה בר קיימא מאושר על ידי הארגון היווה למעלה מ-6% מרכש הקפה הכולל של הפעילויות שלנו באירופה ובישראל.

C4 הוא ארגון מרובה מחזיקי עניין, המחויב לטיפול בנושאי קיימות בשוק הקפה העולמי. לארגון קוד אתי הקובע קריטריונים בסיסיים לרכש וייצור ברי קיימא. עקרונות מפתח בקוד, בין היתר, הם מיגור עבודת ילדים ועבדות, יישום פרקטיקות חקלאיות נאותות, תמיכה בהצלחה כלכלית כמו גם שוויון זכויות ביחס למגדר ולחינוך.

קקאו

ב-2013 המשכנו לחזק את שיתוף הפעולה שלנו עם חברת Barry Callebaut, אשר מספקת קקאו לשטראוס ישראל מזה שנים רבות, באמצעות התחייבות לרכוש ממנה את מרבית צריכת הקקאו שלנו בטווח הארוך.

Barry Callebaut היא היצרנית המובילה בעולם של שוקולד ומוצרי קקאו איכותיים ומחויבת לייצור קקאו בר קיימא. הסכם הרכש שלנו עמה כולל תכנית לשיתוף ידע ופיתוח פלטפורמות לשיתוף פעולה, לרבות מתן סיוע לקבוצת שטראוס בבניית הידע שלנו בהיבטים שונים של אספקה ברת קיימא וחדשנות.

תמיכה במגדלי הקקאומקס ברנר – תמיכה במגדלי קקאו: מותג שוקולד הפרמיום שלנו מקס ברנר רוכש אף הוא קקאו דרך Barry Callebaut, ו-50% מצריכת הקקאו של מקס ברנר נרכשים דרך התכנית Barry Callebaut Quality Partner Program (QPP). התכנית הושקה ב-2005 בחוף השנהב, וכיום עובדת עם למעלה מ-60 קואופרטיבים המייצגים יותר מ-30,000 מגדלי קקאו במדינה זו. תכנית ה-QPP תומכת בקואופרטיבים במאמציהם לשרת את הצרכים של המגדלים החברים בהם. בתי-ספר שדה מדריכים את מגדלי הקקאו המודרניים בהגדלת הפריון ואיכות משופרת של הקקאו. בין יתר פעילויות התכנית נכללים שיפור הגישה לחינוך, שירותי בריאות ומים נקיים. ב-2013 מקס ברנר רכשה 11 טון קקאו, המשמש בשני מוצרי שוקולד, דרך תכנית ה-QPP, וב-2014 החברה מתעתדת להשיק 3 חטיפים חדשים המיוצרים מקקאו QPP.

מקס ברנריוזמה נוספת של מקס ברנר בהקשר של רכש בר קיימא היא התמיכה שלה בתכנית הקקאו Biolands. ב-2013 רכשנו 4 טון שוקולד המיוצר מקקאו Biolands והשקנו בארה"ב את חטיף השוקולד CocoaMax – חטיף בן 100 גרם שוקולד מריר שהוא גם אורגני וגם נושא אישור סחר הוגן. החטיף הוא בעל טעם עשיר, תורם לבניית עולם טוב יותר דרך החינוך, נרכש בצורה אחראית, ומאפשר אורח חיים טוב יותר לחקלאים ולמשפחותיהם. חצי דולר ממכירת כל חטיף נתרמים לטובת תמיכה בתלמידי בית-ספר בטנזניה. הכספים משמשים לקניית ספרי לימוד ותומכים בבנייה ותחזוקה של מתקנים להבטחת סביבת לימודים בטוחה ונקיה. עד היום, שלושה חודשים בלבד לאחר ההשקה, מכרנו יותר מ-2,300 חטיפי CocoaMax, משמע – תרומה של יותר מ-1,100 דולר.

הקקאו הגולמי לייצור CocoaMax נרכש בפרויקט Biolands בטנזניה שבבעלות Barry Callebaut. זוהי אחת התכניות הגדולות ביותר בעולם בתחום קקאו אורגני שמקורו בחקלאים קטנים, ו-Biolands היא היצואנית הגדולה באפריקה של קקאו אורגני מאושר. התכנית עובדת ישירות מול החקלאים הקטנים במטרה להבטיח שהם מקבלים מחיר הוגן עבור הסחורה שלהם, ולשפר את איכות הקקאו ואת איכות חיי החקלאים. כל הקקאו של Biolands מאושר כאורגני על ידי המכון השוויצרי IMO לאקולוגית שוק (דהיינו, ההשפעה המצטברת של הסביבה התרבותית, הכלכלית, הפוליטית, החברתית והטכנולוגית על התכניות, המדיניות והאסטרטגיה של חברה עסקית).

 

שטראוס ישראל – עבודה עם חקלאים: אנחנו מקיימים שיתוף פעולה הדוק עם הספקים החקלאיים שלנו בארץ כדי להבטיח שנביא לצרכנים שלנו את התוצרת הטרייה הטובה ביותר, אותה החקלאים מגדלים ואנחנו מספקים בהתאם לעקרונות הקיימות. אנחנו עובדים עם למעלה מ-30 מגדלים, אשר מספקים לנו את הירקות למגוון מוצרי הירקות הטריים הארוזים שלנו ולייצור הסלטים המצוננים שלנו. לפני שלוש שנים התחלנו לרכוש את חומרי הגלם החקלאיים בהם אנחנו משתמשים באופן שוטף, כולל חומוס, חצילים, פלפלים, דלעת, קישואים, סלק, כרוב, גזר, בצל, שום ועשבי תיבול, מחקלאים מקומיים. על מנת להוסיף ולשפר את איכות התוצרת שלנו, התחלנו לעבוד מול המגדלים בישראל ישירות במקום דרך סיטונאים, כשאנחנו מיישמים סטנדרטים חדשים ושיטות עבודה יעילות וברות קיימא.

ב-2013 הרחבנו את מגוון הסלטים המצוננים תחת המותג "אחלה" באופן ניכר, כולל הצעות חדשות כגון קישואים וסלק, כשכל הירקות מגודלים בארץ על ידי החקלאים השותפים שלנו. כיום אנחנו מציעים מגוון עצום של 45 סלטים שונים וממרחים מבוססי חומוס במותג אחלה, אשר מאפשרים החלטות קנייה בריאות ל-1.4 מיליון צרכנים אשר בוחרים במוצרים הללו למען אורח חיים בריא, מדי יום. על מנת לתמוך במגוון ובכמויות המתרחבים, ב-2013 הגדלנו את רשת המגדלים השותפים שלנו.

במטרה לתמוך בביקושים הגוברים הכנסנו זן שלישי של גרגרי חומוס בנוסף על שני הזנים בהם השתמשנו עד כה. אנחנו בוחרים את הזנים בהם אנחנו משתמשים על סמך החסינות שלהם בפני מחלות והערך המהימן שהם מביאים למגדלים. הכנסת זן חדש מחייבת את התאמת תהליך ייצור החומוס שלנו עקב הבדלים קלים בין הזנים. אולם, הזן השלישי שלנו תורם להגנה על הצרכנים והמגדלים שלנו מפני שיבושים בשוק, שינויים בתנאי מזג האוויר ומשתנים חקלאיים נוספים.

אנחנו עובדים באופן ישיר עם למעלה מ-30 מגדלים בישראל, תוך יישום סטנדרטים חדשים בחקלאות ושיטות עבודה יעילות וברות קיימא.

עבודה עם מגדלים מקומיים

.

הבטחת רצף אספקה: דוגמא לבעיה כזו הייתה עלולה לפגוע באופן חמור באספקת החסה שלנו ב-2013. בדצמבר חווינו בארץ חמישה ימים של תנאי מזג אוויר קיצוניים עם רוחות חזקות, טמפרטורות נמוכות ופי 4 מכמות הגשם הממוצעת לחודש דצמבר כולו, בחמישה ימים בלבד. כ-50% מהתוצרת החקלאית במרכז הארץ בלבד ניזוקו, והתוצאה הייתה הפסדים העולים של 50 מיליון ש"ח שנגרמו לכ-2,000 משקים. באזור שבו שטראוס ישראל קונה חסה, קרוב ל-90% מיבולי החסה ניזוקו כתוצאה מהסערה או עקב עיכובים במערכות הובלה. התמיכה שלנו במגדלים במשך התקופה האמורה על ידי מתן עזרה בקטיפה ובהפצה של חסות שהונצלו לקונים שונים הייתה קריטית עבורם על מנת לשמור על רציפות עסקית. בנוסף, במשך תקופה זו הצרכנים שלנו יכלו להמשיך וליהנות מתוצרת החסה הטרייה שלנו כמעט ללא שיבושים.

.

תומכים במפיצים שלנו

תומכים במפיצים שלנושטראוס ישראל מפעילה רשת של 265 מפיצים עצמאיים ובלעדיים, אשר מבטיחים שהמוצרים שלנו יגיעו לצרכנים בלמעלה מ-24,000 מפגשי אספקה מדי שבוע. המפיצים שלנו מהווים זרוע מרכזית בשרשרת האספקה הרחבה שלנו, ועל אף היותם עצמאיים הם עובדים עם שטראוס על בסיס ארוך טווח – לרוב, למעלה מ-15 שנים. ישנו מפיץ, שעובד עם שטראוס ישראל כבר ארבעים שנה וממשיך לתרום לנו תרומה איתנה. ב-2013 גייסנו חמישה מפיצים מקרב הקהילה הערבית במסגרת תכנית רב-שנתית שנועדה לגוון את בסיס המפיצים שלנו ולהגביר את זמינות המוצרים שלנו. אנחנו עורכים כנס מפיצים שנתי ומדי שנה מכירים ומוקירים את אלו שתרמו תרומה יוצאת דופן.

היחסים הקרובים שלנו עם המפיצים משתקפים ברמה גבוהה של שקיפות, מחויבות, מעורבות ודיאלוג שוטף. אנו מכירים בכך, שלעיתים קרובות המפיצים שלנו הם הפנים היחידות של שטראוס, אותם הלקוחות רואים, ועל כן חשוב לנו להבטיח שאנחנו מבינים את מה שחשוב להם. מדי שנתיים אנו עורכים סקר רשמי לקבלת משוב מהמפיצים ולהבנת רמת שביעות הרצון שלהם משטראוס ישראל ואת היחסים עם צוות המכירות. ב-2013, 97% מהמפיצים השתתפו בסקר, וציון שביעות הרצון הממוצע עמד על 7.37 (מתוך 10), ירידה בהשוואה לסקר הקודם. הנושאים המטרידים ביותר את המפיצים שלנו כוללים מספר אלמנטים לא יעילים בנהלים לוגיסטיים ובשירות הניתן על ידי צוותי המכירות וההפצה בשטראוס, וכן הקשר שבין תגמול כספי לבין ביצועי המפיץ. כתוצאה מכך, אנו מיישמים כיום תכנית לשיפור שבמסגרתה אנחנו בוחנים את הנושאים הללו.

 .

מחדשים עם עסקים קטנים

ב-2013 התקשרנו עם מפעל קטן לפיתוח מוצר חדש, מיני פריכיות אורז, בתכנית משותפת ובהשקעה משותפת. חברת פרח תעשיות מזון היא מפעל המעסיק 40 עובדים, אשר מספק לשטראוס ישראל פריכיות אורז בשש השנים האחרונות. ב-2013 נכנסנו לפיתוח משותף של חטיפי פריכיות אורז בטעמים במטרה להציע לצרכנים חלופה בריאה לנשנוש עם אריזות מבוקרת מנה של 100 קלוריות כל אחת. פרח תעשיות השקיעה בטכנולוגיה חדשה לקו ייצור חדש לייצור מיני פריכיות, ועבדנו עם הצוות של פרח על פיתוח תהליך ייחודי לייצור המוצר החדש. בהמשך להשקה המוצלחת פרח תעשיות מזון זכתה להרחיב את פעילותה, ואנחנו זכינו לספק חלופות מוצר נוספות לצרכנים שלנו.